علفهاي هرز و راه هاي مقابله با آنها

دانلود پاورپوينت|دانلود پايان نامه|دانلود تحقيقات دانشگاهي|دانلود مقاله|دانلود پاورپوينت آماده درس شيوه ارائه

علفهاي هرز و راه هاي مقابله با آنها

۹ بازديد

علفهاي هرز و راه هاي مقابله با آنها

علفهاي هرز و راه هاي مقابله با آنها دسته: كشاورزي و زراعت
بازديد: 25 بار
فرمت فايل: pptx
حجم فايل: 950 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 90

اين پاورپوينت در مورد علفهاي هرز و راه هاي مقابله با آنها در90 اسلايد زيبا قابل ويرايش و كامل شامل مقدمه،تعريف، علفهاي هرز و راه هاي مقابله با آنها،علف هرز،انواع علفهاي هرز،كنترل علفهاي هرز،مزايا و معايب علف هرز،مبدا و منشا علفهاي هرز،تقسيم بندي علفهاي هرز،روشهاي كنترل علفهاي هرز،بوم شناسي و مديريت علف هرز‌،تيره هاي علفهاي هرز،و مي باشد

قيمت فايل فقط 7,700 تومان

خريد

اين پاورپوينت در مورد علفهاي هرز و راه هاي مقابله با آنها در90 اسلايد زيبا قابل ويرايش و كامل شامل مقدمه،تعريف، علفهاي هرز و راه هاي مقابله با آنها،علف هرز،انواع علفهاي هرز،كنترل علفهاي هرز،مزايا و معايب علف هرز،مبدا و منشا علفهاي هرز،تقسيم بندي علفهاي هرز،روشهاي كنترل علفهاي هرز،بوم شناسي و مديريت علف هرز‌،تيره هاي علفهاي هرز،و... مي باشد.

قسمتي از متن:

رويش گياه در محلي غير از محل اصلي خود ، گياه ناخواسته ، گياهي با ارزش منفي و سرانجام گياهاني كه با گياهان كشت شده زندگي مي‌كنند. تعاريف مربوط به علف هرز در اكثر موارد حاكي از وجود نوعي ارتباط و وابستگي بين گياه و فعاليتهاي كشاورزي بشر مي‌باشد.

اصولا در محيطهاي دست خورده‌اي كه در آنها نقش بشر مهمترين عامل آشفتگي شناخته شده است گياهان هرز به مناسبت سازش قابل توجهي كه دارند بهتر رشد مي‌كنند. توليد بذر فراوان ، طولاني بودن دوره خواب ، توانايي ادامه حيات در شرايط نامساعد ، قدرت رقابت و آشفته ساختن محيط ، توانايي گسترش در بعضي موارد و انتشار به طريق رويشي از اختصاصات قابل توجه اكثر گونه‌هاي علفهاي هرز مي‌باشد. ممكن است در برخي موارد گياهان زراعي در محلي ناخواسته برويند، كه در چنين مواردي اين گونه گياهان را مي‌توان از علفهاي هرز به شمار آورد. مانند رويش گندم در مزرعه جو.

مبدا و منشا علفهاي هرز

انسانها به همان اندازه كه در تغيير ارزشهاي كمي و كيفي محصولات زراعي نقش مهمي دارند، در تغييرات تدريجي علفهاي هرز نيز دخالت دارند. از دوران قبل از تاريخ ، يخچالها مهمترين عامل دگرگوني سيماي پوشش گياهي كره زمين بوده‌اند. بدين ترتيب قسمت اعظم علفهاي هرز نواحي معتدل گونه‌هايي هستند كه در مناطق ايجاد شده به علت يخبندانها ، گسترش يافته‌اند. كشاورزي يكي ديگر از عوامل مهمي است كه در سطح وسيع‌تر به شيوه‌اي سريع‌تر از يخبندانها ، موجب آشفتگي و دگرگوني محيط شده است.

بسياري از گياهان كه امروزه علفهاي هرز را تشكيل مي‌دهد قبل از زندگي روستانشيني و آغاز كشاورزي وجود نداشته‌اند و احتمالا همراه با گياهان زراعي بوجود آمده‌اند، چنانكه در بعضي موارد از اجداد و نياكان واقعي واريته‌هاي كشت شده به شمار مي‌آيند. بدين معني كه بعضي از گياهان زراعي امروز ، ممكن است حاصل تغيير و تكامل علفهاي هرز باشند.

سير تحولي علفهاي هرز

علفهاي هرز ممكن است به دو طريق زير بوجود آمده باشند:

گونه‌هاي وحشي كه به مرور زمان طولاني خود را با محيطهايي كه دگرگونيهاي طبيعي و غير طبيعي داشته‌اند سازش داده‌اند.

گونه يا واريته‌هاي جديدي كه در خلال توسعه و گسترش كشاورزي ظاهر شده‌اند.

تقسيم بندي علفهاي هرز

علفهاي هرز اجباري

بسياري از علفهاي هرز هرگز به صورت وحشي وجود ندارند، زيرا ممكن است كه در خلال توسعه و گسترش كشاورزي ظاهر شوند. بنابراين فقط در ميان گياهان زراعي كه بشر در رويش و پرورش آنها دخالت دارد مي‌رويند. اين قبيل علفهاي هرز را علفهاي هرز اجباري مي‌نامند. شامل پيچك صحرايي ، تربچه وحشي هستند. مبدا چنين گياهاني تاكنون شناخته نشده است ولي به برخي از گياهان زراعي شباهت دارند.

علفهاي هرز اختياري

علفهاي هرز اختياري گياهاني هستنتد كه هم بطور وحشي و هم محيطهايي كه دست بشر در آنها دخالت دارد، مي‌رويند. گونه گل عقربي و گونه‌هاي مختلف پياز و ماشك نمونه‌هاي از علفهاي هرز اختياري هستند.

چرا علف هرز داريم؟

انسان در بعضي مناطق مجبور شده است كه كار كشاورزي خود را با شرايط اقليمي منطقه سازش دهد. از اين رو در بعضي مناطق يا نوارهاي جغرافيايي ما فقط محصولات معيني ، نظير ذرت ، گندم ، برنج و ميوه كشت مي‌شوند. توانايي سازگاري و تطابق گياهان زراعي با محيط غالبا كمتر از گونه‌هاي بدمي بوده است. از اينرو جاي ترديد است كه گياهان زراعي بتوانند بدون كمك و دخالت انسان ، مدت زيادي در يك محيط دوام آورند.

زيرا علفهاي هرز كه سازش بيشتري با محيط دارند به سرعت رشد كرده تمام مزارع را اشغال مي‌كنند و موجب از بين رفتن گياهان زراعي مي‌گردند. بنابراين يكي از علل تسلط علفهاي هرز به گياهان زراعي سازش كم گياهان اخير با محيط است. بعضي از روشهاي كشاورزي نوين ، زمينه گسترش و نفوذ علفهاي هرز را بيشتر فراهم مي‌سازند بدين صورت كه:

 

كاشت خطي گياهان زراعي سبب مي‌شود كه در فواصل باقي مانده و بدون گياه ، محيطي مناسب براي اجتماع و نفوذ گونه‌هاي ديگر گياهي باشد.

غالبا در مزارعي كه حفظ گياه زراعي خاصي كشت مي‌گردد گياه زراعي كه آنطور كه بايد و شايد موفق به بهره برداري كامل از امكانات كشت نمي‌شود. در اين موارد مي‌توان گفت كه هر گياهي داراي سيستم ريشه‌اي خاص است كه فقط قادر به بهره داري از آب و مواد غذايي موجود در طبقه معين از خاك مي‌باشد مثلا گندم داراي ريشه افشان بوده و مواد غذايي مواد را از طبقات سطحي زمين بدست مي‌آورد در صورتي كه كاهو و هويج با دارا بودن ريشه راست از قسمت عمق خاك مواد غذايي لازم را تهيه مي‌كنند.

بطوري كه دانه‌هاي آنها همزمان با دانه‌هاي گياهان زراعي مي‌رسند و درو مي‌شوند و در موقع كشت نيز همراه با آنها كاشته مي‌شوند، مانند بعضي واريته‌هاي ني كه در زراعتهاي گياهان زراعي مانند ذرت ، قياق ، مي‌رويند و نظير آنها رشد كرده و سنبله‌هايشان همزمان با آنها مي‌رسد. در حالي كه دوره خواب و قابليت شكنندگي ساقه اين علفهاي هرز بيش از قياق است.

 

آينده بحث

 

با توجه به اينكه هر گياه به نوبه خود از ساحختار پيچيده و شگفت آوري تشكيل شده است كه در آن هزاران فرايند حياتي با نظم و ترتيب معين به انجام وظيفه مشغولند بايستي اين ساختارها و فرايند در بومهاي كشاورزي مربوطه به خوبي شناخته شوند و نقاط حساس و متمايز كننده آنها نيز ، از نظر مقايسه بين گياهان زراعي و علف هاي هرز وابسته ، به خوبي مشخص شود فقط در اين صورت است كه مي‌توان زمينه‌هاي كنترل و مهار علف‌هاي هرز را فراهم كرد و به گياهان زراعي مورد علاقه فرصت رشد و بالندگي بخشيد.

 

ضمنا كوتاه بودن دوره نمو و گسترش كم و محدود ريشه‌ها در بعضي از گياهان زراعي نيز از عوامل ديگري هستند كه بهره برداري از امكانات زمين و كشت را دچار اشكال مي‌سازند و چه بسا همين موضوع موجب كندي نمو برگها شده و در نتيجه گياه نتواند از آفتابي كه در دسترس دارد به اندازه كافي استفاده نمايد. در چنيني حالاتي علفهاي هرز قادرند به راحتي از اين منبع استفاده نمايد. بعضي از علفهاي هرز رشد و نموي همانند گياهان زراعي دارند.

قيمت فايل فقط 7,700 تومان

خريد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.