توضيحات كامل : 

پاورپوينت آشنايي با مسجد شيخ لطف‌الله اصفهان ، در حجم 42 اسلايد قابل ويرايش ، همراه با يك هديه ويژه.

 

بخشي از متن:
مسجد شيخ لطف الله مسجدي تاريخي و مشهور در اصفهان است كه شاهكاري از معماري و كاشي كاري به شمار مي رود. هنر و معماري در اين بنا در اوج زيبايي خود به نمايش گذاشته شده است و دل از بينندگان مي ربايد. اين مسجد در ضلع شرقي ميدان نقش جهان و مقابل عمارت عالي‌قاپو و در همسايگي مسجد امام قد علم كرده و زيبايي خود را به رخ رهگذران مي كشد. بسياري معتقدند كه اين بنا در واقع فقط نقش يك مسجد را مانند ساير مساجد ندارد و معمار، به شكلي هنرمندانه، فضايي را در آن ايجاد كرده كه حتي پيروان ساير اديان و همه ي انسان ها متوجه نور الهي و عرفاني در آن شوند. اين اثر در ۱۵ دي سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفته و به دليل شهرت اين مسجد از نظر تاريخي و معماري، تمبر مشتركي با نقش اين بنا از چين منتشر شده است.
عدم وجود مناره بر فراز مسجد:
آنچه كه در نگاه اول به اين مسجد ذهن را به خود مشغول مي كند عدم وجود مناره در كنار گنبد است در حالي كه در تمامي مساجد مناره به عنوان جزيي جدانشدني از معماري مي باشد. پيش از اسلام، مناره به عنوان جهت ياب و مسيرياب بر روي ساختمان ها ساخته مي شد و وجود مناره ها حكايت از وجود يك شهر داشت. پس از ورود اسلام، مناره و گلدسته تبديل به نشانه اي از مسجد شد و براي خواندن اذان و دعوت مردم به نماز مورد استفاده قرار گرفت.
اما از آنجا كه مسجد شيخ لطف الله عبادت گاهي براي درباريان و خانواده شاه بوده ، مناره اي بر فراز آن احداث نشده تا عامه ي مردم به اين مسجد نيايند. حتي در نوشته هاي جهانگرداني كه در زمان صفوي از اصفهان بازديد كرده اند، سخن زيادي از اين مسجد ديده نمي شود و اين مي تواند ناشي از دو علت باشد:
* مسجد همسايه شيخ لطف الله يعني مسجد امام، به علت بزرگي و عظمت خود بيشتر مورد توجه قرار مي گرفته است.
* مسجد شيخ لطف الله فضاي خصوصي درباريان بوده و كسي اجازه ي ورود به آن را نداشته است.
و...


فهرست مطالب:
معرفي مسجد
تفاوت هاي اين مسجد با ديگر مساجد
تاريخچه مسجد شيخ لطف الله
معماري مسجد
ورودي مسجد
راهروي ورودي
ديوار و سقف مسجد
محراب مسجد | شاهكاري در معماري مساجد
گنبد مسجد | يكي از زيباترين گنبدهاي جهان
تصاوير هندسي نما و پلان

 

اين فايل با فرمت پاورپوينت در 42 اسلايد قابل ويرايش تهيه شده است.


هديه محصول:
فايل word عالي قاپو و مسجد شيخ لطف الله (7صفحه)